Apa Itu Pengurusan Pembelajaran?
- Menurut Daft (1997) secara am, pengurusan merujuk kepada proses pencapaian matlamat organisasi mengikut cara yang berkesan dan cekap. Ini dilakukan melalui proses perancangan, pengorganisasian, kepimpinan dan pengawalan sumber-sumber organisasi.(Aizzat Mohd Nasurdin, 2006)
- Harold Koontz (1972) mentakrifkan pengurusan sebagai satu seni melakukan kerja melalui dan bersama orang lain di dalam suatu kumpulan yang sengaja diadakan.
- Parker Follet (1995) seorang pelopor pengurusan klasik, mentakrifkan pengurusan sebagai satu seni melakukan kerja melalui sumbangan orang lain.
Definisi Pembelajaran
- Pembelajaran adalah suatu proses yang unik dan subjektif yang menghasilkan fahaman, penghayatan dan kemampuan bertindak secara bebas. (John West-Burnham & Fergus O'Sullivan, 1999)
- Pembelajaran adalah perubahan yang berlaku dalam perlakuan pelajar yang dididik hasil daripada penglibatannya dalam suatu pengalaman pendidikan. (Fryetal,2003)
- Pembelajaran merupakan perubahan tingkah laku secara kekal. Pembelajaran mesti diterjemahkan kepada tingkah laku yang boleh diperlihatkan. (Bowerdan Hilgard,1981
Pengurusan Pembelajaran
- Proses di mana perancangan, pengawalan dan kepimpinan dalam suatu keadaan atau situasi dapat menimbulkan perubahan tingkah laku dalam diri seseorang melalui pencapaian.
- Persediaan yang perlu dilakukan oleh guru dan pelajar sebelum suatu sesi pengajaran dan pembelajaran dijalankan di dalam kelas.
Prinsip-prinsip Pembelajaran
Prinsip-prinsip pembelajaran adalah sebagai panduan dan harus diketahui oleh pendidik. Prinsip-prinsip pembelajaran ialah:
-Persediaan pembelajaran
Pembelajaran lebih berkesan jika terdapat kesediaan dalam pembelajaran.
-Perbezaan individu
Perbezaan murid daripada segenap aspek haruslah diketahui agar proses pembelajaran yang dijalankan berkesan.
-Penglibatan yang aktif
Murid mestilah mempunyai minat untuk melalui proses pembelajaran yang dijalankan.
-Motivasi dan dorongan
Setiap individu yang terlibat dalam proses pembelajaran haruslah mempunyai motivasi dan dorongan agar objektif pembelajaran dapat dicapai.
Rujukan:
Aizzat Mohd Nasurdin, Intan Osman & Zainal Ariffin Ahmad. (2006). Pengantar Pengurusan. Kuala Lumpur, Malaysia: Utusan Publications & Distributors Sdn. Bhd.
John West-Burnham & Fergus O'Sullivan. (1999). Leadership & Professional Development in School. Long Acre, London: Financial Times Professional Ltd.
http://www.slideshare.net/d067139/kps-3014-pengurusan-pembelajaran-54978957?next_slideshow=1
http://www.slideshare.net/AamirDin/pengurusan-dan-pembelajaran-pelajar
No comments:
Post a Comment