Sunday 11 September 2016

Pengenalan Pengurusan Pembelajaran

  Apa Itu Pengurusan Pembelajaran? 

Definisi Pengurusan


  • Menurut Daft (1997) secara am, pengurusan merujuk kepada proses pencapaian matlamat organisasi mengikut cara yang berkesan dan cekap. Ini dilakukan melalui proses perancangan, pengorganisasian, kepimpinan dan pengawalan sumber-sumber organisasi.(Aizzat Mohd Nasurdin, 2006)
  • Harold Koontz (1972) mentakrifkan pengurusan sebagai satu seni melakukan kerja melalui dan bersama orang lain di dalam suatu kumpulan yang sengaja diadakan.
  • Parker Follet (1995) seorang pelopor pengurusan klasik, mentakrifkan pengurusan sebagai satu seni melakukan kerja melalui sumbangan orang lain.


Definisi Pembelajaran
  • Pembelajaran adalah suatu proses yang unik dan subjektif yang menghasilkan fahaman, penghayatan dan kemampuan bertindak secara bebas. (John West-Burnham & Fergus O'Sullivan, 1999)
  • Pembelajaran adalah perubahan yang berlaku dalam perlakuan pelajar yang dididik hasil daripada penglibatannya dalam suatu pengalaman pendidikan. (Fryetal,2003)
  • Pembelajaran merupakan perubahan tingkah laku secara kekal. Pembelajaran mesti diterjemahkan kepada tingkah laku yang boleh diperlihatkan. (Bowerdan Hilgard,1981

Pengurusan Pembelajaran     

  •  Proses di mana perancangan, pengawalan dan kepimpinan dalam suatu keadaan atau situasi dapat menimbulkan perubahan tingkah laku dalam diri seseorang melalui pencapaian.
  • Persediaan yang perlu dilakukan oleh guru dan pelajar sebelum suatu sesi pengajaran dan pembelajaran dijalankan di dalam kelas.

Prinsip-prinsip Pembelajaran


Prinsip-prinsip pembelajaran adalah sebagai panduan dan harus diketahui oleh pendidik. Prinsip-prinsip pembelajaran ialah:

-Persediaan pembelajaran
 Pembelajaran lebih berkesan jika terdapat kesediaan dalam pembelajaran.

-Perbezaan individu
 Perbezaan murid daripada segenap aspek haruslah diketahui agar proses pembelajaran yang  dijalankan berkesan.

-Penglibatan yang aktif
 Murid mestilah mempunyai minat untuk melalui proses pembelajaran yang dijalankan.

-Motivasi dan dorongan
 Setiap individu yang terlibat dalam proses pembelajaran haruslah mempunyai motivasi dan dorongan  agar objektif pembelajaran dapat dicapai.







Rujukan:

Aizzat Mohd Nasurdin, Intan Osman & Zainal Ariffin Ahmad. (2006). Pengantar Pengurusan. Kuala Lumpur, Malaysia: Utusan Publications & Distributors Sdn. Bhd.

John West-Burnham & Fergus O'Sullivan. (1999). Leadership & Professional Development in School. Long Acre, London: Financial Times Professional Ltd.

http://www.slideshare.net/d067139/kps-3014-pengurusan-pembelajaran-54978957?next_slideshow=1

http://www.slideshare.net/AamirDin/pengurusan-dan-pembelajaran-pelajar

No comments:

Post a Comment